De Grote Post
Phile Deprez

RULE OF THREE

Jan Martens - GRIP
vr 9 feb 20:00
9 feb
20:00
  • 9 feb
    20:00
    De Grote Post, Oostende
    zaal Grote Post

RULE OF THREE is een gedanste performance die het midden houdt tussen concert en verhalenbundel. Het is een collectie kortverhalen die geschreven wordt met lichamen, licht, muziek, kostuums en tekst. Een ongetemde meditatie die – net als onze tijd – gebaseerd is op tegenstellingen: tussen verstilling en explosie, tussen precisie en intuïtie, tussen hart en rede.

RULE OF THREE neemt als uitgangspunt onze vaardigheid om snel te zappen van de ene indruk naar de andere. Een collectie scènes echoot de fragmentarische beleving van de werkelijkheid die het gevolg is van deze overdaad aan prikkels.

Voor RULE OF THREE werkt Jan Martens samen met de Amerikaanse producer en drummer NAH wiens muziek bestaat uit live en geprogrammeerde drums die hij mixt met gevonden geluiden en gemanipuleerde samples. Performers Steven Michel, Julien Josse en Courtney May Robertson gaan op het podium de dialoog aan met NAH’s eclectische muziekcompositie en drijven de zintuiglijke prikkeling steeds verder op.

 

RULE OF THREE by Jan Martens + NAH (trailer) from GRIP / jan martens on Vimeo.

Met kortverhalen van Lydia Davis:
Writing en The Dog Hair uit CAN'T & WON'T van Lydia Davis. Copyright © 2014 van Lydia Davis.
Suddenly Afraid uit VARIETIES OF DISTURBANCE. Copyright © 2007 van Lydia Davis.


"Een eclectische hyperdance...In het zinderende samenspel tussen dans en muziek vat Martens de mindset van onze hectische tijd: routineus verdoofd door almaar nieuwe prikkels, fragmentarisch, zappend, concentratiearm."
Charlotte De Somviele, De Standaard

"Een indrukwekkende dansvoorstelling die keer op keer aanzet tot nadenken. Een verademing."
Jan Dertaelen, De Morgen

Stagiair Abby Sinnaeve ging kijken en schreef deze review.

Jan Martens studeerde aan de Tilburgse Fontys Hogeschool om in 2006 zijn dansopleiding af te ronden aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sindsdien veroverde hij stormenderhand de internationale podia én de harten van het publiek. De schoonheid van de menselijke onvolmaaktheid krijgt een prominente rol in zijn werk. The Dog Days Are Over, de laatste voorstelling die hij in De Grote Post bracht, werd beloond met een staande ovatie.

Opgelet: in deze voorstelling wordt gebruikt gemaakt van stroboscopische effecten.

Credits

VAN Jan Martens  | MET Steven Michel, Julien Josse, Courtney May Robertson en/of Dan Mussett | MUZIEK EN UITVOERING NAH | MET KORTVERHALEN VAN Lydia Davis © Denise Shannon Literary Agency, Inc. | KOSTUUM Valérie Hellebaut | LICHTONTWERP Jan Fedinger | DRAMATURG Greet Van Poeck | REPETITOR Anne-Lise Brevers
| TECHNIEK Michel Spang of Marie Vandecasteele | PRODUCTIE GRIP | COPRODUCTIE deSingel internationale kunstcampus, Théâtre de la Ville – Paris met Festival d’Automne à Paris, Le Gymnase CDCN I Roubaix – Hauts-de-France en tanzhaus nrw
MET STEUN VAN STUK Kunstencentrum en Grand Theatre
MET FINANCIËLE STEUN VAN de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen
MET DANK AAN Marc Vanrunxt en Anne-Lise Brevers