De Grote Post
© Felix Baele

Indoor Weather

Toneelhuis / Ezra Veldhuis & Bosse Provoost
do 5 mei 20:00 - 21:15
5 mei
20:00 - 21:15
  • 5 mei
    20:00 - 21:15
    De Grote Post, Oostende
    zaal Grote Post

Wat als de schouwburg de maag van een enorme walvis was? Of nee wacht, een futuristisch, volslagen ongekend ecosysteem?

Begeesterd door onder meer de poëzie van Inger Christensen en de eco-sciencefiction van Jeff Vandermeer, zetten Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het volledige technische theaterapparaat in om uw verbeelding wagenwijd open te zetten.

In Indoor Weather staan licht, geluid en theatertrekken op gelijke voet met de menselijke performers. Al deze elementen zijn verwikkeld in een mysterieus spel waarvan de spelregels net buiten het bereik liggen van ons begrip. Een schimmelgroen schijnsel valt opeens op het podium en breidt zich daarna als een olievlek uit doorheen de schouwburg; een speler brengt fragmenten uit it, de monumentale gedichtencyclus uit 1969 van de Deense dichteres Inger Christensen; klanklandschappen zwellen en krimpen in de ruimte als waren het hoge- en lagedrukgebieden.

Wie beïnvloedt wie in deze voortdurend muterende omgeving? Wat is afhankelijk van wat? Is het milieu een steunpilaar of een vijand? 

A stone flies up over the mountains

Na de voorstelling kun je het boek A stone flies up over the mountains van Bosse Provoost en Ezra Veldhuis aankopen. Een prachtige publicatie met teksten, schetsen en beeldmateriaal die aan de basis liggen van SUN-SET (2020) en Indoor Weather (2021). Ezra Veldhuis en Bosse Provoost bundelden het materiaal met gedichten van Inger Christensen, een tekst van Laurie Anderson en scheppingsverhalen van filmmaker Stan Brakhage. Het geheel is een poëtische assemblage, die onverwachte connecties legt tussen wijd uiteenlopende vormen en verhalen. Het boek kost € 21,99 en is een uitgave van Toneelhuis en PoëzieCentrum. 

Interviews

In de pers

  • "Het is prachtig hoe Provoost en Veldhuis je met behulp van rook, licht en scenografie met nieuwe ogen naar het theater doen kijken. De schouwburg is geen illusiemachine meer waarin de mens zichzelf opvoert, maar een echte machine met een ­eigen wil." – Charlotte De Somviele in De Standaard ****, 20 september 2021
  • "Hoe kan de mens zich op een meer gelijkwaardige manier verhouden tot de wereld? Provoost en Veldhuis maken er een visueel prikkelende en intrigerende voorstelling over die tegelijkertijd worstelt met de grenzen van wat we ons (niet) kunnen verbeelden." – Esther Tuypens in Etcetera , 21 september 2021

  • "Indoor Weather is een macaber-poëtische waarschuwing verpakt als een fascinerend kijkstuk. " – Jan Dertaelen in De Morgen *** , 22 september 2021

  • "Theater als een wereld met een eigen handelingsbekwaamheid." – Pieter T'Jonck in Pzazz , 19 september 2021

  • "Bosse Provoost en Ezra Veldhuis sleutelen aan een theatertaal die bijna beeldende kunst is. Indoor Weather, dat tijdens Love At First Sight - een festival dat jonge makers in de kijker plaatst - in première ging, is daar een intrigerend voorbeeld van."  – Els Van Steenberghe in Knack , 18 september 2021

  • "'Een trek kan dansen, een spot kan ook een zon zijn.' Ezra Veldhuis en Bosse Provoost over wat de schouwburg ons kan leren over de wereld rondom ons." – in Etcetera , 1 juni 2021

  • ""We stellen ons de schouwburg voor als een soort instabiel ecosysteem dat de wereld representeert. We bespelen het technisch apparaat van de schouwburg als gefictionaliseerde niet-menselijke ‘aanwezigheden’, die een eigen agency hebben en de fictieve omgeving op onvermoede manieren beïnvloeden." - Interview met Ezra Veldhuis en Bosse Provoost" – Pieter T'Jonck in HART Magazine , 10 september 2021

Credits

concept, regie, lichtontwerp Ezra Veldhuis & Bosse Provoost

creatie, spel Benjamin Cools, Lobke Leirens, Nathan Ooms, Kristien De Proost

choreografie Nathan Ooms

dramaturgie Sébastien Hendrickx

outside eye Edith Cassiers

regie-assistentie Laurens Aneca

geluidsontwerp Benne Dousselaere

kostuumontwerp Carly Rae Heathcote

stage Milan Van Bortel

met dank aan Max Peron

tekst Inger Christensen

oorspronkelijk gepubliceerd door Gyldendal, geproduceerd ism Gyldendal Group Agency.

productie Toneelhuis / P.U.L.S.

coproductie De Grote Post, C-Takt

met de steun van workspacebrussels, Kunstrencentrum Buda, C-Takt Genk, de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius