De Grote Post

Push the Button

za 2 apr 18:00 - zo 3 apr 03:30
2 apr
-
3 apr
Vanaf 18:00
  • 2 apr
    -
    3 apr
    Vanaf 18:00
    €20 VVK, €23 ADD
    De Grote Post, Oostende
    Volledig gebouw

Ons leven heeft lang genoeg op pauze gestaan. It’s time to Push the Button.

Op zaterdag 2 april organiseren Muziekclub De Zwerver, Kunstencentrum KAAP en Cultuurcentrum De Grote Post het festival PUSH THE BUTTON, een nieuwe samenwerking die in de komende jaren zal uitgroeien tot een meerdaags stadsfestival.

In deze eerste editie zoeken we de grenzen van onze muzikale smaak op met een rijkgevuld programma dat de genres tussen jazz, global sounds, elektronische muziek, new wave, drone en experiment overstijgt.

Op zaterdag 2 april zullen 11 acts op drie podia van De Grote Post te zien zijn. “Zonder valse nostalgie maar met behoud van het beste dat wave, postpunk, ‘world’ en free jazz anno 2022 te bieden hebben. Een selectie muziek die vloekt met algoritmische muziekbeleving maar samen wel degelijk een verhaal vertelt. Push the Button zoekt nieuwe wegen en sluippaadjes tussen onbenoembare muziekgenres die één eigenschap delen: intensiteit. Assemblage en hermontage, maar altijd met een warm kloppend hart. 

Bands

  • BLACK FLOWER
    Onlangs presenteerde Black Flower in een uitverkochte AB fier het nieuwe album Magma. De geliefde pioniers van door Ethiopische jazz en funk geïnspireerde nieuwe muziek demonstreren met dit album nieuwe wegen te verkennen, met pakkende soli (Nathan Daems op de ney, fluit) als altijd stevig gefundeerd op de groove van het fenomenale bas en drum tandem. - ‘Brilliant!’ - Gilles Peterson, BBC. 
  • BOROKOV BOROKOV
    Op 1 april komt ‘De Verkeerde Fout’, het tweede duettenalbum van Antwerpse cultpopiconen Borokov Borokov uit. Naar eigen zeggen zal het een album worden ‘zoals het vorige eigenlijk had moeten klinken’. Dat vorige, Enkel Duetten, was een viering van Belgische absurditeit. Recentelijk kijkt het drietal echter over zowel de taal- als landsgrenzen heen. “Soddisfatto” was alles behalve Nederlandstalig, “Rita De Rover” was dan weer hartstikke Hollands. De nieuwste samenwerking, “ぜんぶ、できる”, kijkt voor het eerst in de geschiedenis van Borokov Borokov over alle grenzen heen. Het nummer, geromaniseerd als “Zenbu, dekiru” en volgens Google Translate “Alles kan gedaan worden”, is namelijk een duet met de Japanse Kanna Sato, bekend van haar band Good Life Fellows en een Japanse Uber Eats-commercial. Klassiek Borokov Borokov-gebliepbloep begeleidt de ietwat hese stem van Sato voor wat een gezellig popnummer wordt.
  • CATHERINE GRAINDORGE( with SIMON HO)
    Violiste en componiste Catherine Graindorge’s tweede album Eldorado verscheen najaar 2021 in de reeks tak:til op het gerespecteerde Duitse Glitterbeat Records. Het album werd opgenomen door producer John Parish (PJ Harvey) en bevat beklijvende, hoogst oorspronkelijke muziek die zich eenvoudig in een David Lynch film laat denken. Ze wordt bijgestaan door harmoniumspeler Simon Ho.
  • DE AMBASSADE
    In de afgelegen, uit grijs beton opgetrokken buitenwijken van Amsterdam vond De Ambassade de ideale voedingsbodem voor zijn kille, afstandelijke liedjes over verloren liefde, eenzaamheid en vervreemding, die ze gedrenkt in experimentele new wave en spookachtige holle Nederlandse zang verzamelden op hun debuutalbum ‘Duistre Kamers’ (2019). Spilfiguur Pascal Pinkert (Dollkraut) laat zich omringen door Jippe van Niel (bass) en Aniek van Rooij (synts).
  • HAN BENNINK
    Slagwerker extraordinaire Han Bennink heeft sinds begin jaren zestig een internationale carrière en speelde met giganten zoals rietblazers Eric Dolphy en Peter Brötzmann en vooral pianist Misha Mengelberg. Het fenomeen Bennink laat zich misschien nog wel het beste solo voelen: tot in iedere vezel van zijn lijf symboliseert Han vrije muziek, terwijl in iedere rake klap die hij uitdeelt minstens een halve eeuw jazz en impro doorklinkt.
  • DON KAPOT
    Een moodboost nodig? Don Kapot injecteert een portie energie om je volledig op te peppen. Maak je op voor de afro-punk rock’n’roll power van dit bonkende trio. Hun combinatie van energieke en sterk ritmische songs jaagt meteen de temperatuur de hoogte in en garandeert live zweterige feestjes. Catchy melodieën, aanstekelijke vitaliteit met overduidelijk veel speelplezier. "Laaf je aan Don Kapot, dolle pret gegarandeerd met tracks als Baboleiro en het afsluitende Jimakos dat duidelijk maakt dat dit trio garant staat voor een fikse dosis opwinding." - Written in Music.
  • HUNA SOUNDS
    Dit Gents DJ-collectief, ook bekend van de gelijknamige avonden neemt je mee op een trip vol Arab Techno, Maghreb Bass, Afro Futurism en Eastern Hip Hop. Straffe DJ’s die voor mooie momenten zullen zorgen.
  • JON DOE ONE
    Hannes d’Hoine is vooral bekend vanwege zijn bijdrage aan Die Anarchistische Abendunterhaltung/DAAU. Onder de vlag Jon Doe One presenteert hij experimentele, filmische sounds die aangenaam doen denken aan het gedroomde huwelijk tussen Autechre en vroege The Cure.
  • KAREL
    Amsterdammer Karel beleefde zijn doorbraak in Nederland al meteen in zijn debuutjaar, 2018, na een fel gesmaakt optreden op Down The Rabbit Hole waarop hij in zijn eentje zijn thuisland rondtrok op zoek naar publiek en bevestiging. Karel zet zich in zijn eentje af tegen de 'band-cultuur’ in de popmuziek en brengt zijn eighties synthpop met een tape en een micro, waarbij hij zich meer tussen dan voor zijn publiek bevindt. Bedroom-pop voor de late uurtjes, zwaar beïnvloed door Level 42, New Order and Duran Duran, of hedendaagse tegenhangers zoals John Maus of The Knife.
  • NOSEDRIP
    Oostendse DJ, labelbaas van het gerenommeerde Stroom en radiomaker, bvb. op NTS radio waar hij maandelijks te horen is met zijn eigen show (“Tune in once a month for an expert selection of any or all of the following: new age, new wave, French psych, minimal synth, post-punk and a whole lot else…"). Moeilijk te voorspellen wat we zullen te horen krijgen maar dat het intrigerend en meeslepend wordt staat nu al vast.
  • REYMOUR
    Het Zwitserse liefdespaar Reymour liet de Zwitserse Alpen voor wat ze waren en vertrok gepakt en gezakt naar Brussel om er een nieuw leven te beginnen in deze culturele hotspot. Hun debuut-album ‘Leviosa’ (Knekelhuis) documenteert deze periode in een charmante mix van chanson, 80ies synthpop en minimal wave.

Timetable 

www.pushthebutton.be