Geschiedenis

R.T.T.-P.T.T. gebouw
Met een totale oppervlakte van maar liefst 15.000 m² is De Grote Post een imposant gebouw, bekleed met ruw grijs graniet. Het graniet wordt gebroken door bronzen ramen, het best bestand tegen zilte zeelucht.

Het R.T.T.-P.T.T. gebouw werd gebouwd tussen 1947 en 1953, naar een ontwerp van de Gentse architect Gaston Eysselinck (1907 – 1953) die zich op jonge leeftijd door Le Corbusier liet inspireren. Aanvankelijk kreeg het gebouw geen aandacht, zelfs niet van modernistische architecten. Pas na 1963 werd het erkend als één van de krachtigste architectonische prestaties van de naoorlogse periode in België.

De jonge architect Gaston Eysselinck stak zijn hele ziel en wezen in zijn denken over dit gebouw. De opening ervan in 1954 heeft hij zelf niet meer meegemaakt. Aanhoudende meningsverschillen met zijn bouwheren en Oostende en daarenboven het overlijden van zijn zieke vriendin waar hij niet genoeg had voor kunnen zorgen, deden de 46-jarige architect er in 1953 voor kiezen om de officële opening van zijn postgebouw te missen.

Op een dramatische en mistige avond van 6 december ‘53 stapte Eysselinck in de Oostendse Kemmelbergstraat uit het leven. Een eerbetoon aan Eysselinck, zijn doortastendheid en zijn radicale keuzes, die op het einde zelfs de toegang tot zijn eigen werf werd ontzegd, zal op een dag in ‘de Post’ op zijn plaats zijn. Precies 60 jaar na zijn dood, is De Grote Post een cultuurcentrum. Het was stad Oostende die in 2005 besliste om het postgebouw te kopen en het een culturele bestemming te geven.

Van beschermd monument naar bruisend cultuurhuis
Om van het beschermde voormalige postgebouw, ontworpen in 1945 door architect Gaston Eysselinck, een bruisend cultuurhuis te maken en maximaal te verankeren in haar omgeving deed de stad Oostende beroep op B-architecten. Het collectief is gekend voor o.a. projecten waarin een zekere pragmatische ruwheid gelijkenissen toont met artistieke installaties, dirty realism en straatcultuur.

De onorthodoxe toepassing van industriële prefabmaterialen, de atypische herschikking van volumes en de ruimtelijke flexibiliteit zijn kenmerkend. Blikvangers zijn de nieuwe transparante ‘tubes’ die het publiek tot in de verschillende zalen brengt. Rond het amfitheater bevinden zich verder de verschillende tentoonstellingsruimtes, de productie -en repetitielokalen en de kantoren.

De Grote Post
Bij de voorgestelde ingrepen is er maximaal rekening gehouden met de geschiedenis van het gebouw en de bestaande structuur. Belangrijk is dat bij het omvormen van een postgebouw tot cultuurfabriek de originele structuur leesbaar en ervaarbaar blijven. In december 2012 wordt het voormalige PTT gebouw officieel geopend als nieuwe cultuurbaken van de stad Oostende onder de naam De Grote Post.

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren.

Meer info

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.