De Grote Post
Soren Meisner

Double bill: Still and Rewind

Nathan Ooms/CAMPO + Lisa Vereertbrugghen
do 29 feb 19:30 - 21:45
29 feb
19:30 - 21:45
  • 29 feb
    19:30 - 21:45
    De Grote Post, Oostende
    zaal Kleine Post

Twee dansvoorstellingen voor één prijs, met een drankje tussendoor. Over figuren die verstrikt raken in gebaren. De ene is overgestimuleerd, de andere verslaafd aan snelheid.

Voortoneel - Joeri Happel & Lucas van der Vegt (Zaal Grote Post)

Verrassing bij deze double bill! Het wordt een mini triple bill! Joeri Happel & Lucas van der Vegt (bekend van o.a. het Gentse gezelschap Het Werktoneel) zullen een voortoneeltje brengen. Geïnspireerd op de avond brengen ze een 10-minutenact die ze in enkele dagen in elkaar gebokst hebben. 

DONKEY - NATHAN OOMS/CAMPO (Zaal Grote Post)

In DONKEY zien we een figuur die verstrikt zit in onbeslistheid. DONKEY blijft zichzelf onderbreken en lijkt verdwaald in een voortdurend heen en weer tussen onaffe gebaren. De tijd waarin DONKEY zich bevindt is gefragmenteerd, getekend door afleiding en overstimulatie. Begin en einde jagen elkaar achterna tot ze niet meer van elkaar te onderscheiden vallen. Het leven staat on repeat.

DONKEY raakt verslaafd aan deze junktijd, gaat er volledig in op tot DONKEY een karikatuur wordt van een subject dat verward heen en weer stuitert tussen stress en dissociatie. Maar DONKEY komt tot inzicht. DONKEY groeit op. DONKEY begint zich een ander leven voor te stellen.

Nathan Ooms is geboren en opgegroeid in Oostende. Hij studeerde aan KASK Gent en PARTS Brussel. Als jonge maker ontving hij samen met Anna Franziska Jäger de TAZ/SABAM-beurs voor Ambient Theatre Fury. 

Softcore – A Hardcore Encounter - LISA VEREERTBRUGGHEN/KWP (Zaal Kleine Post)

Softcore - A Hardcore Encounter is een dansstuk over het hardcore techno-subgenre gabber. Met 200 beats per minuut wordt deze beat omschreven als techno op speed: het is het geluid van de compromisloze underdog. Het is rave gone crazy. Het plaatst het lichaam in een versnelde toestand en kan tegelijk gezien worden als onderdeel van zowel de kapitalistische maatschappij als het verzet ertegen.

Choreografe Lisa Vereertbrugghen heeft deze vorm van clubmuziek meerdere jaren uitgebreid onderzocht en verkent de term hardcore met betrekking tot transformatie, kwetsbaarheid en mogelijkheden, terwijl ze het ‘harde’ in hardcore ter discussie stelt. Wat als zo snel dansen een manier kan zijn om snelheid toe te eigenen, niet om productiever te zijn, maar juist voor het tegenovergestelde: snelheid wordt een manier om sensaties te verhogen en te ontsnappen aan controle.

Aan 2OO beats per minuut denk je niet na. Er is geen ruimte voor zelfexpressie, noch om bezig te zijn met zelfrepresentatie. Het is precies die vrijheid die zich aftekent wanneer je Lisa Vereertbrugghen enkele minuten aan het werk hebt gezien.

Etcetera

Credits

Voortoneel

coproductie De Grote Post, CAMPO, Pianofabriek, Detheatermaker, De Nieuwe Vorst Tilburg

DONKEY

spel en concept Nathan Ooms

extern oog Anna Franziska Jäger

productie CAMPO

coproductie KUNST/WERK

Softcore – A Hardcore Encounter

concept, choreografie en performance Lisa Vereertbrugghen

geluid Michael Langeder

licht Vera Martins

artistiek advies Madison Bycroft, Sabine Cmelniski, Nestor Garcia Diaz

productie Kunstenwerkplaats KWP

coproductie Centrale Fies in het kader van LIVE WORKS Performance Act Award, STUK, BUDA & BIT Teatergarasjen

met de steun van CAMPO, Tanzfabrik, Workspace Brussels en SZENE Salzburg

met de financiële steun van de Vlaamse Overheid & APAP - Performing Europe 2020

gecofinancierd door het Creative Programme of the European Union