De Grote Post
Wout Vloeberghs

Portici

Muziektheater Transparant/Silence Radio
zo 21 apr 15:00
21 apr
15:00
  • 21 apr
    15:00
    Wil je deze voorstelling bijwonen als dove of slechthorende persoon? Neem contact op via tickets@degrotepost.be voor een voorbehouden plaats dicht bij het podium.
    De Grote Post, Oostende
    zaal Grote Post

In augustus 1830 breken tijdens de opvoering van de opera De Stomme van Portici in de Brusselse Muntschouwburg rellen uit die de basis vormen voor de Belgische Revolutie.

De strijd op de barricaden luidt het einde in van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en het ontstaan van België. In Portici vertalen Silence Radio en Muziektheater Transparant dat bijzondere verhaal naar vandaag. Een meertalige cast van vier acteurs, twee dansers, een muzikant, een dichter en een operazangeres kruipen op, onder en over de barricaden met maar één doel: verbinding.

Portici is een ritmisch dovemansgesprek waarin muziek, dans, (gebaren)taal en trilling strijden om het hoogste woord. Een revolutie in het theater, op de taalgrens tussen horen en voelen, te midden de absurditeiten van de Belgische identiteit.

‘We beperken de muziek tot een minimum’: lees hier het artikel in De Standaard over het maakproces van de voorstelling.

Portici wordt ingeleid door Els Van Steenberghe (Knack) om 14:15 uur.

Credits

concept Dahlia Pessemiers-Benamer en Silence Radio

regie Dahlia Pessemiers-Benamer en Tom Goossens

script Max Greyson

gebaseerd op La Muette de Portici, Daniel Auber (1828)

choreografie Sandra Delgadillo

scenografie Stef Depover

kostuums Marij de Brabandere

muzikale leiding en arrangementen Wouter Deltour

dramaturgie Valéry Warnotte en Dahlia Pessemiers-Benamer

spel Tomas Pevenage, Serge Vlerick, Valéry Warnotte, Elena Estratova, Wouter Deltour, Sandra Delgadillo, Dahlia Pessemiers-Benamer, Eurudike De Beul en Max Greyson

technische leiding Sibren Hanssens

productie Silence Radio en Muziektheater Transparant

coproductie Walpurgis en PerPodium

met de steun van tax shelter van de Belgische federale overheid

met dank aan ARType vzw, c o r s o en Le Manège