Onze residenten in seizoen 25-26
Jaarlijks ontvangen we in De Grote Post een uitgebreide stoet theatermakers, muzikanten, comedians, circusartiesten, performancekunstenaars… voor een tijdelijke residentie.
Ontdek alle makers die dit seizoen in ons huis aan hun project werken!
Who's in Charge? - Gaia Lerace & Ellie Barnard
In 2024 hebben we No Bra No Problem opgericht. De voorstelling die we maken, heet ‘Who's in Charge?’. Met onze voorstelling willen we de voortdurende onrechtvaardigheden laten zien waaronder vrouwen te lijden hebben. We doen dit door middel van circus, beweging, theater, komedie, muziek en publieksparticipatie.
Sustained - Alice Davies
In de Grote Post zal ik twee verschillende ‘lenzen’ van observatie, die voortkomen uit mijn langlopende onderzoeksproject Sustained, samenvoegen en ideeën over perspectief, illusie en oorzaak en gevolg verstevigen in mijn eerste volledige circusproductie.
De creatie is geïnspireerd door kubisme en impressionisme, waarbij de circusbenadering wordt gebruikt om deze twee concepten tastbaar te maken. Ik zal ook circusrigging gebruiken, in samenwerking met Jean-Baptiste Thevenod.
Sustained is een intieme en tedere verkenning van subjectieve ervaring die vorm krijgt in een uithoudingsvermogen van luchtacrobatiek, waarbij zelfs de tijd in de lucht lijkt te hangen.
Reverie of the Bestiaries - Ana Lekse & Dominique Pollet
Reverie of the Bestiaries is een solo-performance van 50 minuten door Ana Lekše, waarin luchtacrobatiek, haarhangen en schaduwtheater samenkomen in een doorschijnende cirkelvormige baldakijn. Het publiek vormt een ring rond een centraal, ritueelachtig podium en wordt zo getuige van een droomachtige metamorfose.
De voorstelling ontvouwt zich door het lichtontwerp van Dominique Pollet in drie met elkaar verweven visuele dimensies: natuurlijk zicht, silhouet en schaduw
Geïnspireerd door middeleeuwse bestiaria – manuscripten waarin echte en mythische wezens vermengd zijn met morele fabels – transformeert het stuk de baldakijn tot een levend verlucht manuscript. Een jong meisje stapt deze wonderwereld binnen en ontmoet fantastische wezens die het surrealistische terrein van haar innerlijke leven weerspiegelen.
De Distributieriem - Nele Vereecken
Het thema van parallelle samenlevingen heb ik gekanaliseerd in een relatie tussen twee ex-geliefden die elkaar per toeval terug ontmoeten in een aftandse snackbar langs de kant van de weg. De ene man is een succesvol magistraat, de andere een verslaafde ober. Het is duidelijk dat de twee mannen elkaar willen maar ze slagen er maar niet in om het gewoon met elkaar te doen. Een derde persoon, een politieagente, valt binnen en wil het oplossen.
Mart Flecijn
Als klassiek geschoolde violiste voel ik dat het moment is gekomen om mijn eigen verhaal in muziek te vatten en mijn stem als componiste te verdiepen. In deze residentie wil ik samen met andere muzikanten creëren en experimenteren. Onze composities groeien uit improvisatie, wereldse grooves en jazz-invloeden. Ik zoek naar een klankbeeld dat bruggen slaat tussen mijn klassieke achtergrond en andere muzikale werelden.
Beep Street - Jonas Baeke
Het startpunt voor Beep Street is de ambitie om hedendaags slapstick-theater te creëren dat gaat over versmelting van het organische en het mechanische in het dagelijkse leven. We creëren figuren die deel worden van machinale omgevingen maar er tegelijk, door hun lichamelijke onhandigheid, verzet tegen bieden. Centraal hierbij is de manier waarop beweging en geluid elkaar kunnen versterken.
Being Britney - Colette Goossens
Being Britney (werktitel) zal een theatervoorstelling worden waarin de beleving van een psychose wordt uiteengezet. Ik waan mezelf Britney Spears, in volle waanzin.
BANSHEE - Courtney May Robertson, Olympia Kotopoulos, İnci Gül Civelekoğlu & Yoko Haveman
BANSHEE (werktitel) markeert de onderzoeksfase van Courtney May Robertsons eerste groepsvoorstelling, die in maart 2027 in première gaat. Dit interdisciplinaire project verdiept zich in een eeuwenoude fascinatie: de romantisering en erotisering van lijken in de kunst. Ze vraagt zich af of dit hardnekkige culturele beeld een uitdrukking is van verdriet, of een sluier voor iets veel verraderlijker: een blijvende vorm van patriarchale gewelddadigheid die vrouwenlichamen passief en stil maakt, en daarmee consumeerbaar.
Tijdens haar residentie werkt Courtney samen met performers Olympia Kotopoulos, İnci Gül Civelekoğlu en Yoko Haveman om een fysieke taal te ontwikkelen die geworteld is in de deconstructie van volksdanstradities, waaronder Highland Dance en Scottish Country Dance. Ze onderzoekt hoe oude vormen, die ooit gekenmerkt werden door discipline en terughoudendheid, kunnen worden gebroken en opnieuw vormgegeven als uitingen van verdriet, collectief geheugen en verzet.
Pot Nat - Tobe Vandekerckhove en Jessie Holtkamp
In Pot Nat ontmoeten twee jonge klussers (Tobe Vandekerckhove en Jessie Holtkamp) elkaar in het klaslokaal dat ze moeten schilderen. Het is hun eerste gezamenlijke opdracht, alleen… er is geen verf. Terwijl ze wachten, clashen hun persoonlijkheden en wereldbeelden, maar ontstaat er ook een onverwachte connectie. Gaandeweg merken ze dat ze meer gemeen hebben dan gedacht.
Pot Nat is een wervelende theatervoorstelling over de ondraaglijkheid van het wachten. Wat zegt het feit dat we niet meer kunnen wachten over onszelf en de maatschappij waarin we leven? Kunnen we nog stilvallen zonder te ontsporen? Of is ons verzet tegen wachten net de motor van onze creativiteit en onderlinge verbinding?
Foutloos
Foutloos is een instrumentaal trio bestaande uit Renaud Debruyne (drums), Jonas Bruyneel (bas) en Esther Coorevits (altviool), waarin hun uiteenlopende muzikale achtergronden - van noise, punk en indiepop tot jazz, hiphop en hedendaagse klassieke muziek - samenkomen. Ondanks de naam draait het project om experiment, vallen en opstaan en het mixen van stijlen tot een verrassend geheel. Sferische improvisaties, scheve altvioolklanken, funky baslijnen en jungle- of hiphopgrooves vloeien moeiteloos in elkaar over, met een grote rol voor sounddesign en analoge effecten. Toch vertrekt Foutloos altijd vanuit het akoestische instrument en zoekt het trio zo naar nieuwe, onvoorspelbare klanken die uitnodigen tot beweging.
Young Girls - Catho De Cordt, Marieke Schraepen, Maria Zandvliet & Bastiaan Vandendriessche
In Young Girls gaan Catho De Cordt, Marieke Schraepen en Maria Zandvliet ism Bastiaan Vandendriessche op zoek naar de betekenis van het jonge meisje in onze kapitalistische samenleving. Dit doen ze door (de zes seizoenen van) de HBO-serie GIRLS geschreven door Lena Dunham na te spelen. Tijdens de creatie zullen ze ingrijpen in de audio van de serie om zo een scenografisch landschap van geluid te ontwikkelen. Door scripts en lichamen te reconstrueren dagen ze de verwachtingen uit die men van het meisje heeft, in een poging haar van haar disciplinerende fantasieën te bevrijden.
ALLES KAPOT - Arend Peeters en Ferre Vuye
In ALLES KAPOT gaan Arend Peeters en Ferre Vuye aan de slag met de context van de schouwburg zelf. Wanneer Arend en Ferre de scène bewandelen is er schijnbaar niets, er is geen kostuum om aan te trekken, geen decor om in te spelen, geen tekst omuit te spreken. Er is alleen het voordoek, de kabels hier en daar, het noodlicht links achter, de brandblusser, een dweil, de ene technieker van de schouwburg en elkaar. Een schijnbaar statische realiteit waarin geen theater kan gespeeld worden. Of toch? Is er een voorstelling te spelen in deze saaie wereld? Is er een totaal andere realiteit te toveren, zomaar, uit de grenzen van het doodgewone? Misschien als we toch prutsen aan die noodlamp waar we absoluut moeten afblijven, iets te hard trekken aan de kabels, net te lang kauwen op het doek? Dan scheurt er misschien iets open, dan knalt er misschien iets los, dan klettert er misschien zomaar een nieuwe wereld op de scène.
Amai Kroket - Joshua Smits, Maliqa Fye en Luca Persan
In Amai Kroket (werktitel) houden twee figuren een frietkot draaiende op een verlaten plek. Klanten lijken ze niet echt te hebben, wel worden ze bezocht door een stoet mannelijke personages. In Amai Kroket onderzoeken Joshua Smits, Maliqa Fye en Luca Persan thema's van geweld en lust, vetfobie, armoede en overvloed.
The bloody affaire
We bewerken het stuk Bedrog van H. Pinter. Dit is een project dat we begonnen tijdens de Gentse Feesten 2025 en verder uitwerken tijdens de residentie bij De Grote Post.
A huff and a puff (and I blow your house in) - Jef Van der Burght, Senne Vanderschelden en Marius Lefever
A huff and a puff (and I blow your house in) is de nieuwe voorstelling van Jef Van der Burght, Senne Vanderschelden en Marius Lefever. Vertrekkend vanuit het klassieke sprookje ‘The Three Little Pigs’ creëren ze een cartooneske wereld vol slapstick, clownerie en absurde wendingen. De lichtvoetige speelsheid wordt hierbij doorkruist door de donkere, suggestieve sferen van film noir.
Het startpunt van de voorstelling is een verlaten filmset: camera’s zijn verdwenen, spots gedoofd, decors scheefgezakt en omvergewaaid. Er heeft net een storm gewoed. Midden in deze ravage staat een billboard met daarop één woord: FIN. Met dit ‘laatste’ woord begint de voorstelling.
Drie toevallig aanbelande set-bouwers nemen de touwtjes in handen en bouwen aan een nieuwe realiteit. Terwijl ze bouwen, en ooit gespeelde scènes proberen nieuw leven in te blazen, sluipt de absurditeit binnen. De wereld waarin deze filmset zich bevindt, wordt geteisterd door de ene ramp na de andere: een storm woedt, een man verliest zijn hoofd bij een arbeidsongeval, hinderlijke body doubles vallen uit de lucht, de attributen gaan in hongerstaking. Elke poging tot een nieuwe scène dreigt meteen weer met de grond gelijk gemaakt te worden.
Met humor, verbeelding en fysieke precisie proberen de spelers grip te krijgen op een omgeving die genadeloos en ondoorgrondelijk raast.
Gentle Boys - Melissa Mabesoone
Vertrekkend vanuit mannelijke archetypes uit de (populaire) beeldcultuur van mijn tienerjaren - zoals de sloppy huisvader, de mysterieuze badboy of de gentleman – onderzoek ik hoe drag, imitatie en transformatie nieuwe narratieven kunnen openen. Ik duik in de onderbelichtte geschiedenis van crossdressers, drag kings en broekrollen en bevraag binaire genderrollen, machtsstructuren en aantrekkingskracht. In samenwerking met muzikant Goldscammer onderzoek ik hoe klank, tekst en performance elkaar kunnen versterken.
Intimiteit - Annelie Koning
Ben ik veilig bij jou? Voor mijn nieuwe solowerk onderzoek ik emotionele intimiteit in de monogame relatie tussen man en vrouw. Hoe doe je dat, samen zijn en blijven? Hoe bouw je een gezin en hoe speelt onze eigen jeugd een rol, het gezin waar we uitkomen? Wat kunnen we leren van andere mensen en relatievormen? Hoe zou de ideale relatie eruitzien en het ideale gezin? Ik werk toe naar een conceptalbum, gepresenteerd als een theaterconcert. Via groove, simpele beats en diepe bassen wil ik een gezamenlijke climax met het publiek bereiken. En in de climax, juist daar, iets kwetsbaars en pijnlijks delen.