Yoko Froyman

Sophie Cocquyt  van Dionysus Now! “Als je luistert naar meerstemmige muziek, zit je volledig in het moment”

Tijdens het midzomerweekend kan je opnieuw naar het FLOW Midsummer Night Polyphony Festival, een organisatie van Dionysos Now! Het vocaal ensemble zet meerstemmige muziek in de kijker, een genre dat zijn oorsprong vindt in de renaissance maar vandaag nog altijd erg actueel is. Sophie Cocquyt vertelt waarom polyfonie vandaag dé ontdekking is! “Je laat de muziek helemaal over je spoelen.”

Yoko Froyman

Sophie Cocquyt houdt al sinds haar kindertijd van klassieke muziek en vandaag is ze aan de slag als manager bij Dionysus Now! “Meerstemmige muziek of polyfonie wordt gezongen door zeven mannen”, vertelt Sophie. “Er zijn zeker gezelschappen met ook vrouwelijke zangeressen, maar omdat het in de renaissance is ontstaan, waren het voornamelijk mannen die deze religieuze gezangen voor hun rekening namen. De hoge stemmen werden toen door kinderen of castraten verzorgd, wat vandaag dus niet meer zo is”, lacht ze.

Marius Burgelman

Elke stem anders


“Polyfonie is bijzonder omdat elke stem een andere tekst zingt. Dat is ook de moeilijkheid. Dezelfde toon en ritme aanhouden, maar volledig andere woorden zingen. Al onze muzikanten zijn zéér getalenteerd. De repetities zien er daardoor bijzonder uit; elke zanger zorgt dat hij zijn tekst al helemaal kent voordat er een eerste keer samen wordt gezongen.”

Dionysos Now! is een jong ensemble, dat werd opgericht in 2020 door artistiek directeur Tore Tom Denys. “De herontdekking van de werken van de uit Roeselare afkomstige componist Adriaen Willaert staat centraal in ons ensemble. Zijn werk bleef 450 jaar onaangeroerd liggen en we ontdekten hier echte pareltjes tussen. Corona heeft zo ook iets positiefs gebracht; doordat we niet mochten optreden was er de tijd om al de manuscripten van Willaert te ontcijferen. In die zin zijn we ook een atypisch ensemble. We brachten eerst platen uit voordat we concerten organiseerden.”

En omdat Dionysos Now! een atypisch ensemble is, kozen ze voor Oostende en De Grote Post: “We wisten dat we niet op de klassieke podia wilden staan. En Oostende is toch ietwat een stad met een hoek af”, glimlacht Sophie. “We werden hier vorig jaar met open armen ontvangen.”

Yoko Froyman

Bijzondere ervaring


Kan muziek uit de renaissance nog hedendaags zijn? Daar bestaat geen twijfel over, volgens Sophie: “Naar meerstemmige muziek luisteren is een bijzondere ervaring. Je laat de muziek echt over je spoelen. Je voelt je er helemaal zen door en je zit ook helemaal in het moment. En dan merk je ook echt: zelfs al is deze muziek 500 jaar oud – immaterieel erfgoed – toch is het enorm relevant.”

“We willen die meerstemmigheid ook in ons hele programma doortrekken. In ideeën, smaken, stemmen. We gaan in dialoog met schrijvers en dichters, er is een lunch met de garnalenbisque van Willem Hiele, debatten… Op die manier willen we graag zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met deze prachtige muziek.”

Tot slot: wat is volgens Sophie dé reden om meerstemmige muziek te ontdekken tijdens FLOW? “Muziek is een universele taal, zelfs als je het niet kent. Spreek met het publiek, de muzikanten. Laat je verrassen. Eén iets uit het programma tippen? Dat kan ik niet. Dat is als kiezen tussen mijn kinderen (lacht).”

Het volledige programma en tickets, met tal van muziek, literatuur, lekker eten, politiek en filosofie vind je hier!

wachtlijst