De Grote Post

Balder Dendievel: "Als verschillende perspectieven samenkomen, ontstaan er heel mooie dingen"

De bijzondere voorstelling Metamorfosen heeft het allemaal: muziek, verhalen en beeldende kunst. Balder Dendievel, een jonge hoboïst met Oostendse roots, legt uit hoe hij op het idee kwam om rond de klassieke verhalen van Ovidius te werken. "Ik vind het heerlijk om met andere kunstenaars, dus niet enkel musici, samen te werken."

Interview - Eline Tahon

Zou je kort kunnen schetsen wat voor soort voorstelling Metamorfosen juist is? Wat kan het publiek verwachten? Moet je iets van klassieke muziek kennen om te komen kijken? 

Balder: "Je moet in geen geval iets van klassieke muziek kennen! Onze voorstelling is er voor iedereen, jong en oud, kenner of niet. Juist door de combinatie met zandkunst (live tekeningen in zand die geprojecteerd worden op een groot scherm) en een vertelster word je ook zonder voorkennis helemaal in de sfeer van de mooie verhalen meegenomen. De muziek is daarin zeer belangrijk, maar je zal het op een andere manier ervaren dan wanneer je de muziek alleen zou horen. Laat je dus verrassen en zeker niet afschrikken als je nieuw bent met klassieke muziek."

Waarom heb je ervoor gekozen om iets te doen rond ‘Six Metamorphoses after Ovid’ van Benjamin Britten? Wou je daar altijd al iets rond doen?

"Het stuk van Benjamin Brittten speel ik al vele jaren, het is één van de belangrijkste en mooiste werken voor mijn instrument, de hobo. Britten verklankt op geniale wijze de gekozen personages uit het boek van Ovidius, en dat met één enkel instrument. Dat is compositorisch meesterschap. Maar omdat het gebaseerd is op enkele prachtige oude (maar tijdloze) verhalen, speelde ik al lang met het idee om het in een voorstelling te integreren waar die verhalen ook uitgebreider aan bod zouden komen. Zo kwam ik bij zandkunst en verteller terecht."

Je werkt voor Metamorfosen ook samen met andere muzikanten en artiesten. Hoe verliep die samenwerking? Hoe hebben jullie mekaar gevonden? Wat waren de struikelblokken?

"Ik vind het heerlijk om met andere kunstenaars, dus niet enkel musici, samen te werken. Door andere kunstvormen te leren kennen, ga je ook als muzikant helemaal anders naar de muziek kijken. Ik zou niet spreken over struikelblokken. Je wordt geconfronteerd met uitdagingen die je niet kent. Het houdt je scherp. Die mensen kijken ook anders naar de muziek. Het is voor mij een beetje buiten mijn "comfortzone", ook omdat het de eerste keer is dat ik zo'n voorstelling maan. Maar als al die verschillende perspectieven samenkomen, ontstaan er heel mooie dingen."

"Door andere kunstvormen te leren kennen, ga je ook als muzikant helemaal anders naar muziek kijken"

Je werkt ook met zandkunstenaar Immanuel Boie. Waarom precies hij? Waarom met zand?

"Ik ken Immanuel al een hele tijd, ooit speelde ik muziek in een kerstvoorstelling waar hij tekende. Toen ik Metamorfosen ontwierp en naast muziek en literatuur er graag nog een derde kunstvorm bij betrok, kwam ik al snel bij de zandkunst en dus Immanuel uit. Ik vind vooral dat hij prachtig tekent, maar het past ook perfect bij het thema: terwijl hij aan het werk is verandert het zand voortdurend, een tekening blijft steeds kort staan, voor hij verandert naar een nieuwe tekening. Dat leek me de perfecte begeleiding voor de teksten."

Er zijn ook een aantal nieuwe composities gemaakt voor het optreden. Hoe verliep dat schrijfproces, wat was jouw rol hierin?

"Mijn rol is daarin steeds beperkt. Ik heb de duur en de bezetting (fluit, hobo, klarinet, fagot en slagwerk) vastgelegd en natuurlijk aan de componisten uitgelegd wat het thema is en voor welk personage ze schrijven, maar daarna kregen ze carte blanche. Dat is ontzettend belangrijk, je mag je daar als uitvoerder niet te veel mee bemoeien, zodat het maximale aan creativiteit kan bovendrijven. Eens het stuk klaar is en we het repeteren, gaan we in dialoog met de componist en kunnen we samen op zoek gaan naar de beste manier van vertolken. Soms worden daarna dan nog kleine zaken aangepast."

Wat wil je na dit project verder nog creëren, staan er nog andere projecten op de agenda?

"De focus heeft natuurlijk heel lang op dit project gelegen, het was heel intens. In de toekomst zullen we het zeker ook nog vaker op het podium brengen. Ik ben daarnaast nog met heel wat andere concerten bezig, maar een volgende muziektheaterproductie zou ik zeker zien zitten. Er speelt al een en ander in mijn hoofd, maar dat ga ik nog niet verklappen. Eerst kijk ik geweldig uit naar de première van Metamorfosen in de Grote Post!"

 

Deze voorstelling kwam tot stand in het kader van het NextGeneration-traject van de I SOLISTI Academy