Avondcircuit

Elk seizoen geven we leerkrachten en jongeren de kans om ook na de schooluren cultuur te beleven. We lichten hieronder ons aanbod uit waar je in klasverband naartoe kan - als naschoolse activiteit of in het kader van specifieke lessen uit het middelbaar onderwijs of het deeltijds kunstonderwijs. Beleef cultuur vanop de eerste rij, ook na de schooluren!

Heb je een vraag? Stuur een e-mail naar scholen@degrotepost.be. Reserveren voor een voorstelling uit het avondcircuit kan via tickets@degrotepost.be. We bieden graag een buitenschools tarief aan. Neem een kijkje in het aanbod hieronder en tot in De Grote Post!

Avondcircuit

  • Permit, oh permit my soul to rebel

    Aline Breucker & Quintijn Ketels / Side-Show
    wo 4 okt

    Door middel van een spel tussen aankondiging en uitvoering gaat Permit, oh permit my soul to rebel op zoek naar het spectaculaire in het alledaagse en het alledaagse in het spectaculaire.

    Permit, oh permit my soul to rebel is het derde deel van Side-Show’s Trilogie van de verbeelding. Na Wonders (2013) en Spiegel im Spiegel (2017) zet het gezelschap hier circus in als collectieve droommachine. Op scène vormen honderden kussens een cirkel waarin het publiek plaats kan nemen. Op, onder of in de kussens dromen we over de (on)mogelijkheid der dingen. Zo wordt de voorstelling een tijdelijke schuilplaats voor ontspannen rebellie.

    Er is een avondvoorstelling op dinsdag. De familievoorstelling op woensdagnamiddag is toegankelijk voor iedereen vanaf 6 jaar.

    Permit, oh permit my soul to rebel is een relaxed performance. Lees meer over wat dat precies betekent in een stuk van Evelyne Coussens (De Morgen), waarin ook Aline Breucker & Quintijn Ketels aan bod komen.

  • Les Nièces de Diderot

    Frank Nuyts
    zo 8 okt

    Is een gedicht muziek met woorden? Een componist een toondichter? Lopen beiden elkaar niet mateloos voor de voeten?

    Bij Les Nièces de Diderot componeert de dichter en schrijft de musicus. Twee muzikanten én een dichteres vullen alle regels op. Ja, ook de witregels. De inherente zangerigheid van poëzie wordt ondersteund door marimba en piano. De stem krijgt het hoogste woord. Ze klinkt na in opdringerige rusten.

    De in Oostende geboren componist en marimbaspeler Frank Nuyts en zijn eega pianiste Iris De Blaere zijn onvermoeibare pleitbezorgers van nieuwe muziek. Dichteres Jana Arns vormt dan weer een koppel met Joris Vanvinckenroye. Twee paar geliefden, twee generaties, over dezelfde raakvlakken.

  • Double bill

    Jacob David + Philippe Thuriot
    do 15 feb

    Van het zachte pianospel van Jacob David naar de speelse accordeontoetsen van Philippe Thuriot. Met tussenin een hapje en een drankje.

    Jacob David

    “Mijn grootvader vond het niet leuk dat ik op zijn vleugel speelde. Hij zei dat zijn oren eraf vielen”, zegt Jacob David. In de kerk kloegen mensen dan weer dat Jacob te snel, te ritmisch of gewoon te veel jazz speelde. Misschien dat hij dankzij hen zachter leerde spelen en stille muziek begon te schrijven.

    Als hij componeert aan de piano en zijn vingers de toetsen nauwelijks beroeren, stelt hij zich nog steeds voor dat ze achter hem meezingen. Kom mee die rustige plek opzoeken en voel je vrij om een tijdje te blijven. “Ik hoop dat je oren er niet af vallen.”

    De Scarlattitovergangen - Philippe Thuriot 

    Domenico Scarlatti (1685- 1757) schreef 560 sonates voor zijn geliefkoosde instrument, het klavecimbel. De bundel Essercize per gravicembalo bevat één voor één pareltjes in velociteit en schoonheid. Verrassend is dat Scarlatti’s muziek heel wat verwantschap vertoont met Spaanse volksmuziek. Doordrongen van weemoed en verwikkeld in speelsheid.

    Meesteraccordeonist Philippe Thuriot neemt je mee op een trip. Vanuit dansende en abstracte improvisaties ontspruiten plotsklaps de Sonates van Scarlatti. Als bijzondere ingreep vloeien einde en begin soms in elkaar over. De overgangen worden ‘Tovergangen’ die op magische wijze de brug weten te slaan tussen de barok en vandaag.

  • Double bill: Still and Rewind

    Nathan Ooms/CAMPO + Lisa Vereertbrugghen
    do 29 feb

    Twee dansvoorstellingen voor één prijs. Over figuren die verstrikt raken in gebaren. De ene is overgestimuleerd, de andere verslaafd aan snelheid.

    DONKEY - NATHAN OOMS/CAMPO

    In DONKEY zien we een figuur die verstrikt zit in onbeslistheid. DONKEY blijft zichzelf onderbreken en lijkt verdwaald in een voortdurend heen en weer tussen onaffe gebaren. De tijd waarin DONKEY zich bevindt is gefragmenteerd, getekend door afleiding en overstimulatie. Begin en einde jagen elkaar achterna tot ze niet meer van elkaar te onderscheiden vallen. Het leven staat on repeat.

    DONKEY raakt verslaafd aan deze junktijd, gaat er volledig in op tot DONKEY een karikatuur wordt van een subject dat verward heen en weer stuitert tussen stress en dissociatie. Maar DONKEY komt tot inzicht. DONKEY groeit op. DONKEY begint zich een ander leven voor te stellen.

    Nathan Ooms is geboren en opgegroeid in Oostende. Hij studeerde aan KASK Gent en PARTS Brussel. Als jonge maker ontving hij samen met Anna Franziska Jäger de TAZ/SABAM-beurs voor Ambient Theatre Fury. 

    Softcore – A Hardcore Encounter - LISA VEREERTBRUGGHEN/KWP

    Softcore - A Hardcore Encounter is een dansstuk over het hardcore techno-subgenre gabber. Met 200 beats per minuut wordt deze beat omschreven als techno op speed: het is het geluid van de compromisloze underdog. Het is rave gone crazy. Het plaatst het lichaam in een versnelde toestand en kan tegelijk gezien worden als onderdeel van zowel de kapitalistische maatschappij als het verzet ertegen.

    Choreografe Lisa Vereertbrugghen heeft deze vorm van clubmuziek meerdere jaren uitgebreid onderzocht en verkent de term hardcore met betrekking tot transformatie, kwetsbaarheid en mogelijkheden, terwijl ze het ‘harde’ in hardcore ter discussie stelt. Wat als zo snel dansen een manier kan zijn om snelheid toe te eigenen, niet om productiever te zijn, maar juist voor het tegenovergestelde: snelheid wordt een manier om sensaties te verhogen en te ontsnappen aan controle.

  • Portici

    Muziektheater Transparant/Silence Radio
    zo 21 apr

    In augustus 1830 breken tijdens de opvoering van de opera De Stomme van Portici in de Brusselse Muntschouwburg rellen uit die de basis vormen voor de Belgische Revolutie.

    De strijd op de barricaden luidt het einde in van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en het ontstaan van België.

    In Portici vertalen Silence Radio en Muziektheater Transparant dat bijzondere verhaal naar vandaag. Een meertalige cast van vier acteurs, twee dansers, een muzikant, een dichter en een operazangeres kruipen op, onder en over de barricaden met maar één doel: verbinding.

    Portici is een ritmisch dovemansgesprek waarin muziek, dans, (gebaren)taal en trilling strijden om het hoogste woord. Een revolutie in het theater, op de taalgrens tussen horen en voelen, te midden de absurditeiten van de Belgische identiteit

    Portici wordt ingeleid door Els Van Steenberghe (KNACK) om 14:15 uur. 

  • Ensemble Tempus
    zo 28 apr

    Ensemble Tempus vermengt genres en navigeert van klassieke muziek en jazz naar traditionele muziek. 

    Ensemble Tempus is een jong kwartet dat bestaat uit de Franse mezzo-sopraan Sarah Théry, de Poolse cellist Kacper Nowak, de Tunesische oud-speler Akram Ben Romdhane en de Braziliaanse percussionist Nyllo Canela.

    Ze vermengen genres en navigeren van klassieke muziek en jazz naar traditionele muziek. Gevoed door stromingen zo divers als Frans chanson of elektronische muziek. In de pure baroktraditie herwerkt het kwartet het originele repertoire.

    In een wereld waar de sociale en maatschappelijke scheidslijnen verharden en de migratiestroom toeneemt, is het belangrijk om te onthouden dat er gemeenschappelijke talen zijn gebaseerd op luisteren en begrijpen.

  • Up Your Ass

    Nona Demey Gallagher & Lieselot Siddiki
    vr 10 mei

    Why I Shot Andy Warhol and other chit-chat

    Russel: “The two-sex system must be right, because it has been there for ages.”
    Bongi: “So has disease.”

    Up Your Ass is een bewerking van Valerie Solanas’ beruchte komedie uit 1965. De tekst heeft al jaren een omstreden status in de feministische (queer) community, maar ziet nu voor het eerst het Europese theaterlicht.

    Hoofdpersonage Bongi Perez – een substituut voor Solanas zelf – is een sardonische oplichter en sekswerker. Ze leeft op de woelige straten van New York in de sixties, waar ze rondhangt met excentrieke figuren uit de marge. Dan ontmoet ze Ginger en Russel, een daddy’s girl en een mannelijke narcist. Er ontstaat een (anti-)intellectueel debat over genderrollen en de maatschappij.

    Nona & Lieselot verweven in Up Your Ass de oorspronkelijke tekst met de waanzinnige levensgeschiedenis van Solanas zelf (ze schoot ooit Andy Warhol neer!). Ze kwamen in nauw contact met haar laatst levende familielid en kregen als eerste en enige toestemming om Up Your Ass op te voeren.

  • Double bill

    Lola Harper + Catherine Graindorge Quartet
    za 30 sep

    Twee concerten voor één prijs. En twee vrouwen op één reis: van de filmische sferen bij Cathérine Graindorge, naar het filmische parcours van Lola Harper.

    Lola Harper

    Bárbara Jarque komt uit Valencia en streek, na een passage in Duitsland, in Oostende neer als supergeëngageerde vrijwilliger bij kleinVerhaal. Ze is geobsedeerd door kunst, verhalen vertellen en creativiteit en probeert de essentie ervan vast te leggen door middel van fotografie, videografie en – not in the least – muziek, onder het pseudoniem Lola Harper. Ze zingt ook bij de Oostendse band YaGoon, maar hier laat ze haar eigen pluimen zien.

    Catherine Graindorge Quartet

    Catherine Graindorge is een Brusselse violiste, componiste en actrice. Ze speelde al met namen waar u en ik steil van achterover vallen: Iggy Pop, Nick Cave, Debbie Harry, Mark Lanegan, Chris Eckman, John Parish en Andrea Schroeder. Geen van die namen zit in haar kwartet, maar desalniettemin: kwaliteit gegarandeerd. In de muziek van Catherine Graindorge hoor je echo’s van het filmische werk van Max Richter en de uitgebeende harmonieën van Warren Ellis.

    Beide concerten zijn voor een zittend publiek.

  • We Gaan Deur!

    Nyira Hens, Bruno Vanden Broecke en Trappelend Talent
    do 28 sep

    We Gaan Deur! is een secuur getimede absurdistische deurenkomedie vol verwarring, spelplezier en misverstanden, waarbij de personages en het publiek op het eind van de avond buikpijn hebben van respectievelijk de stress en het lachen. 

    We volgen een amateurgezelschap bij hun generale repetitie. Ze krijgen het hard te verdeuren, want één ding is glashelder: het gezelschap is nog niet klaar. Niet klaar met hun personages, noch met hun tekst. En zeker niet klaar voor hun première. Alles op de scène ligt in duigen, maar uw avond kan niet meer kapot.

    In een regie van Nyira Hens en Bruno Vanden Broecke schitteren de spelers van Trappelend Talent, een ontwikkelingstraject voor diverse spelers met onder meer actrice en rapper Gloria Boateng (o.a. Dear Winnie - KVS).