Nacht van de Galerijen

TRUE COPY (Horror Vacui #5)

BERLIN
vr 15
februari

Met 'TRUE COPY' voegt BERLIN opnieuw een luik toe aan de Horror Vacui-reeks. De scheidingslijn tussen realiteit en fictie is een steeds wederkerend thema in deze reeks.

"De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt." Geert Jan Jansen

Onderdeel van:
Februari = UiTpasmaand

Dit keer duiken de makers diep in het leven van meestervervalser Geert Jan Jansen.

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan blijkt uit het penseel van de Nederlander te komen.

 

Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,” zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”

 

Eind 2018 nam BERLIN de internationale pers en kunstwereld in het ootje met een hoax over een zogezegd teruggevonden Picasso. Bekijk hier de reportage op VRT-NWS.

 

'Het is zoals Jansen zei: 'Soms is het gewoon heerlijk om bedrogen te worden.’ De Standaard

 

Koen Broos
Koen Broos
Koen Broos
Koen Broos
Koen Broos
Koen Broos

Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk uit de koker van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt gevat door een Duitse hoofdcommissaris en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.

 

Met hem als hoofdpersonage legt BERLIN de vinger op enkele zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont het gezelschap ook het universelere verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens, of variaties op de waarheid. 

 

Lees hier het interview met Geert Jan Jansen in De Morgen.

Voor True Copy bedient Berlin zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.
NRC

Credits

CONCEPT EN REGIE: BERLIN [Bart Baele en Yves Degryse]
MET: Geert Jan Jansen
ASSISTENT: Geert Jan Luk Sponselee
CAMERA: Bart Baele en Geert De Vleesschauwer
MONTAGE: BERLIN en Geert De Vleesschauwer
SCENOGRAFIE: BERLIN, Manu Siebens en Ina Peeters
COMPOSITIE MUZIEK: Peter Van Laerhoven
PIANO: Govaart Haché
CELLO: Katelijn Van Kerckhoven
PRODUCTIE: BERLIN
COPRODUCTIE: Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], Brighton Festival [VK], le CENTQUATRE [Parijs, FR], C-TAKT [Limburg, BE], deSingel [Antwerpen, BE], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, NL], PACT Zollverein [Essen, DE]

Met de steun van de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid, Podiumfonds

BERLIN is artiste associé in LE CENTQUATRE en creative associate bij deSingel

 

Met dank aan onze partners:

Beelden © VIRAAL - multimedialab De Grote Post     © De Grote Post     POWERED BY Peppered

Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren.

Meer info Meer info